Režisér Kohák udělal pro Slováky z Čechů pitomce

čtvrtek 24. duben 2014 09:00

Slovenská spořitelna, banka ze skupiny Erste Bank der oesterreichischen Sparkassen AG, nasadila před Velikonocemi 2014 televizní reklamní spot „Stavte sa o 30 eur, že vám znížime splátku“. Díky satelitním platformám jej mohli a stále ještě mohou shlédnout také diváci v České republice.

Podle slovenských médií spot pro banku připravila agentura CREO/YOUNG & RUBICAM, režíroval jej Jakub Kohák. Poprvé jsem dílko viděl 21. dubna, na velikonoční pondělí, ve vysílání TV Markíza. Zkazilo mi celé svátky.

Občas si rád připomenu libozvučnost slovenštiny. Repríza Troškovy Princezny ze mlejna mi to sice neumožnila, protože se kvůli úspoře za dabing vysílala v originálním českém znění (slovenskému jazykovému zákonu učinila televize zadost informací, že pořad není vhodný pro diváky mladší 12 let), reklamní pauza ale stála za to.

Při reklamách vypínám zvuk, koutkem oka je ale stejně sleduji. Ty dobré jsou zajímavé i tak. U téhle mne například zaujalo, že akce jedné z postav ve scénce z prázdninového kempu je doprovázena slovenskými titulky. Při příštím přerušení pohádkového děje jsem tedy zvuk nechal běžet. A nevěřil jsem vlastním uším.

Otitulkovaná postava je Čech pohybující se mezi samými Slováky. A až se na reklamu podíváte, pyšní na svého krajana nebudete. Je to totiž Opruz, který si velké O opravdu zaslouží.

Prázdniny, kemp, pohodová atmosféra. Narušuje ji jen individuum české národnosti, které obchází slušné sousedy z okolních stanů a neustále si něco půjčuje. Začne to sekerkou a končí pokusem o zápůjčku manželky jednoho z kempujících. Na to navazuje doporučení pro všechny, kteří si „napůjčovali“: stačí si sloučit úvěry u Slovenské spořitelny.

Dobře, konsolidace úvěrů je zřejmě i na Slovensku tak dobrý kšeft, že se vyplatí jej podpořit masivní reklamní kampaní. Proč ale k tomu zadavatel reklamy, reklamní agentura a televize (ti jsou totiž podle zákona za reklamu a její obsah zodpovědní) zneužívají nás, Čechy?

Scénka by byla stejně dobře srozumitelná, i kdyby její záporný hrdina hovořil slovensky. Může ale být Slovák na Slovensku záporným hrdinou? Zřejmě ne.

Když tedy bylo z nějakého důvodu nezbytné obsadit představitele jiného národa, proč to nemohl být třeba Maďar? Jenomže to by si na Slovensku už vůbec nikdo netroufl, aby neriskoval vyvolání národnostních nepokojů a interpelace v parlamentu.

Reklamu navíc režíroval známý český amatérský fotbalista, novinář, herec a režisér Jakub Kohák. Docela rád bych si poslechl jeho vysvětlení, proč se rozhodl takhle udeřit do vlastních řad. Vidí takhle Čechy i on? Nebo šlo jenom o peníze? Své by nám možná řekla i dvojice copywriterů Vanda Feriancová a Matúš Švirloch. Kreativní ředitel reklamní agentury Erik Reingraber to pro slovenská média vysvětlil následovně: „Pokračujeme v sérii rodinnej komédie tentoraz s využitím archetypálneho českého turistu, ktorý má potrebu si neustále niečo požičiavať.“

Někteří Slováci zřejmě toto vidění Čechů sdílejí, jak o tom svědčí facebookový profil Slovenské spořitelny a reakce na spuštění této fáze dlouhodobé kampaně.

Pokud jste už reklamu na výše uvedeném odkazu shlédli, zkuste sami sobě odpovědět, jestli tenhle „archetyp“ odpovídá i vaší představě o typických českých vlastnostech. Jinak byste se totiž mohli právem cítit uraženi. To není prázdná fráze – na Slovensku stejně jako u nás a ve většině civilizovaných zemí totiž reklama nesmí obsahovat nic, co znevažuje lidskou důstojnost a uráží národnostní nebo náboženské cítění.

Zakazuje to zákon a od něj odvozený etický kodex. Na dodržování obojího dohlíží na Slovensku Rada pro reklamu, u které si také můžete stěžovat, pokud vás tahle stupidní reklama nadzvedla ze židle stejně jako mne a mé blízké.

Já už jsem svou stížnost poslal. Zůstanu v tom sám?

Petr Kotek

J.MazurekOd slovenského národa19:214.6.2014 19:21:40
jan lněničkaKohák je známý šovinista,10:0727.4.2014 10:07:25
Lída V.Naďo, jsem na tom stejně:20:2926.4.2014 20:29:51
NaďaJá nevím,19:3526.4.2014 19:35:12
FanyBlance (a nejen jí)13:0426.4.2014 13:04:57
MonikaSme len ľudia = Jsme jen lidé23:3325.4.2014 23:33:11
BLANKAPro všechny20:3925.4.2014 20:39:32
BLANKAPro Fany20:3525.4.2014 20:35:37
FanyKohákův Pečený sněhulák startuje15:1125.4.2014 15:11:41
MariePane Kotku,12:4025.4.2014 12:40:04
Petr KotekDíky za příspěvky,10:1025.4.2014 10:10:43
BLANKAReklama07:5625.4.2014 7:56:23
ŠtěpánSi půjčuju23:1424.4.2014 23:14:48
Milan JirásekHezký večer.20:5524.4.2014 20:55:34
Jindřich BílekMyslím, že se těchto reklam vyskytne brzy víc19:2424.4.2014 19:24:13
MilanAutorovi blogu bych doporučil,14:1824.4.2014 14:18:51
marekNo nevím,11:3124.4.2014 11:31:28

Počet příspěvků: 19, poslední 4.6.2014 19:21:40 Zobrazuji posledních 19 příspěvků.

Petr Kotek

Petr Kotek

Na rozdíl od profesionálů v redakcích nemusím čekat, jaké téma mi určí ranní porada.

Třicet let jsem pracoval jako novinář, teď se věnuji oblasti PR. Do tiskových zpráv pro klienty ale své pohledy promítat nemohu. Ještěže Justin Hall, Jorn Barger, Peter Merholz (zdroj: wikipedia.org) a další průkopníci psali a psali, až se zrodil blog v dnešní podobě.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy