Jak cestovky „vyvolaly paniku“ a Lidovky „odhalily spiknutí“

čtvrtek 16. leden 2014 12:55

Novináři zabývající se zpravodajstvím to nemají jednoduché. Měli by předkládat holá fakta, aniž je mohou doplnit o vlastní názor. Není divu, že je občas svrbí prsty na klávesnici nebo jazyk.

Řešením je nabídnout v redakci kromě zpravodajského textu na dané téma také poznámku nebo komentář. Renomovaným autorům to obvykle bývá umožněno.

V Lidových novinách patří mezi takové renomované autory Petra Jůzlová. Zabývá se mimo jiné oblastí cestovního ruchu. Ve včerejších Lidovkách publikovala obsáhlý text o tom, že „prodeje zájezdů trhají rekordy“ a „cestovky hlásí až dvojnásobný prodej zájezdů First minute“.

Vrací se v něm k  jednomu z dopadů intervence ČNB, o němž si koncem loňského roku s chutí zaspekulovali všichni oboroví novináři. Petra Jůzlová ovšem nespekuluje, protože ctí řemeslo. Z článku proto vyplývá, že ceny zájezdů budou letos opravdu vyšší a kvůli tomu stoupl jejich předprodej v prosinci loňského roku. Dokonce dvojnásobně.

Jenže nikdo z citovaných neřekl to, o čem je autorka zřejmě přesvědčena: nezaznělo, že cestovky zneužily situace a uměle vyvolaly paniku, aby se zájezdy rozprodaly v předstihu, ne jako „lasty“.

Přidala tedy ještě poznámku pod titulkem „Ať žije panika!“ V ní popisuje hypotetickou konspirativní schůzku šéfů největších cestovních kanceláří, kde se měl ladit společný postup k ošálení zákazníků. Vzápětí sice přiznává, že „taková situace v reálu nenastala a je pouze výmyslem autorky sloupku“, pak ovšem pokračuje, aniž by už dál své dedukce relativizovala: „Rekordní prodej zájezdů ale svědčí o tom, že paniku se cestovkám skutečně vzbudit podařilo.“

Dokladem o tom, jak cestovky „vyvolávaly paniku“, je třeba blog marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného na portálu iDnes.cz (autorka tohoto odborníka ve svém článku cituje a abych byl stejně poctivý, jako ona, podotýkám, že Petr Šatný je můj klient).

V blogu mimo jiné píše, že bude záležet hlavně na tom, jak dlouho se tento uměle vytvořený kurz koruny udrží a zda zůstane na současné úrovni. Pokud by na ní zůstal delší dobu, například celý rok, tak by se to podle něj později určitě projevilo i na cenách zájezdů, respektive nabízených slevách.

Šatný ale především upozorňuje, že rozhodujícím faktorem, který má a bude mít na cenu zájezdů vliv, je cena vstupů. „Je potřeba si uvědomit, že cena, za jakou cestovní kanceláře nakupují ubytování v hotelích v jednotlivých zemích, je velmi závislá na celkové světové či evropské poptávce po této destinaci, a zde český trh opravdu nehraje rozhodující roli. Pokud např. vzroste obliba Turecka u ruských klientů, buďte si jistí, že to ovlivní cenu zájezdů do Turecka nejen pro české, ale i pro německé či francouzské turisty,“ píše Šatný.

Propadli jste z toho panice?

Petr Kotek

Petr PokornýVážený pane Kotku10:2017.1.2014 10:20:33

Počet příspěvků: 1, poslední 17.1.2014 10:20:33 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.

Petr Kotek

Petr Kotek

Na rozdíl od profesionálů v redakcích nemusím čekat, jaké téma mi určí ranní porada.

Třicet let jsem pracoval jako novinář, teď se věnuji oblasti PR. Do tiskových zpráv pro klienty ale své pohledy promítat nemohu. Ještěže Justin Hall, Jorn Barger, Peter Merholz (zdroj: wikipedia.org) a další průkopníci psali a psali, až se zrodil blog v dnešní podobě.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy